April Fools (not)

Assalamualaikum & selamat sejahtera


Well hello there! Alhamdulillah aku masih ingat ya terhadap blog ini & tanggungjawabku untuk post entry baru haha. Well I have to stick to my plan of updating my blog with new entry at the end of every month so here I am! 

By the way I'm not planning to write a lot in today's entry because...there's not much to talk about 😆 But I'll be posting some photos instead hehe. 

Anyway, we are currently at Alert 3 for the COVID19 issue in New Zealand. Alhamdulillah everything's going well so far. Baru je masuk fasa 3 hari Isnin haritu. Fasa 3 ni, kedai makan semua dah buka tapi masih belum boleh dine in. Take away/delivery saja yang dibenarkan. Setakat ni aku belum beli makanan luar apa-apa lagilah haha. Ada pun aku baru order nasi kerabu Kelantan untuk Ahad ni berbuka puasa kat rumah. Itupun kawan aku juga yang jual tapi dia duduk rumah lainlah ehe. Don't know how it tastes like, but I hope it's good! 

Post kalini aku akan post gambar tapi ikut turutanlah. Ikut tarikh haha. Then I'll be putting some descriptions ke macam mana tengoklah. Here it goes;


Ini pertama kalilah aku siang ikan Salmon hahaha. Besar sungguhlah ikan ni. Kawan aku bagi. Dia kerja kat tempat Salmon lepastu ada satu hari ni dia bagi free. Dah sebulan lebih dalam fridge tu baru aku siang sebab sibuklah banyak kerja haha. Banyak ok isi dia. Dahlah lembut adui risau aku nak potong. Risau hancur sebab pisau tak tajam sangat. Itu yang herot berot potong hihi. 


Lepastu aku masak asam pedas yeay! Ini pun pertama kali aku masak asam pedas kat NZ. Kat rumah Malaysia pun pernah masak tapi sekali jelah, itupun mak ada boleh tengok-tengokkan. Ini pertama kali babe buat sendiri. Tapi aku tak guna semua isi ikan tu. Aku guna separuh bahagian yang ada tulang besar. Separuh lagi aku simpan dengan ekor & kepala. Alhamdulillah laku ya & habis ehe. 


Masa ni dah masuk autumn guys. Waktu ni aku baru lepas beli groceries seorang diri. Yelah sebab tak boleh nak masuk market ramai-ramai so what's the point pun kalau pergi ramai-ramai? Inilah aku gigih berhenti kat kawasan flat student uni dengan niat nak ambil gambar pokok daun gugur elok elok tapi apakan daya, ini jelah mampu. 


Lepastu balik rumah aku pergi jalan kaki depan sikit ambil gambar pokok ni hihi. Cantik! Padahal belakang rumah aku ada je tau pokok daun merah merah gitu. 


Ini my first attempt buat ropis (roll pisang) hahaha. Nama nak fancy kan padahal pisang balut dengan kulit popia je haha. My friends ada jual benda ni kat Malaysia. So masa aku balik Malaysia haritu aku try lah. Bila dah makan tu aku belek la dalam dia apa kan. Rupanya pisang dengan kulit popia je. Cuma toppings dia lah banyak. Sedap btw. & aku suka sebab this time dapat makan pisang goreng kat NZ. Sebab selalunya pisang hancuq kalau goreng kat sini sebab pisang tak sesuai hehe. Tepung beras pun takda. Thank you ya siapa yang cipta ropis ni. 


Oh boy look at this baby. Such a beauty. Aku teringin nak makan kuetiau haritu so aku goreng haha. Puas hati sebab dapat makan banyak-banyak. Syukur nikmat!


Aku ada masak sambal kentang juga hehehehe. Sedap doo serious tak tipu. Bukan nak puji diri sendirilah tapi memang sedap ahaha. Ni aku guna wedges yang dah siap jual kat market tu. Aqilah punya tapi dia suruh habiskan so aku goreng semua buat sambal campur dengan ikan bilis. Pergh. Terbaik. 


Oh this is my CAT team for MGMT306 hehe. Since covid ni dah tak ada class kat uni so kena buat online class je and this is us during our group discussion. Cute la semua. Aku bersyukurlah sebab dapat group members yang supportive. 



The time has come, macam biasalah NZ lambat sehari. Happy Ramadhan everyone! Selamat berpuasa bagi seluruh umat Islam. Saya minta maaf salah silap. Semoga tercapai segala hajat kalian untuk ramadhan kali ini. Jaga diri ok!! 


Kan aku kata separuh lagi isi ikan Salmon tu aku simpan kan? Ha ini hasilnya. Aku buat bergedil Salmon hahaha. Aku buang semua tulang dia tinggalkan isi ja lepastu aku buat jadi bergedil. Aku guna recipe yang Cik Poizi ajar. Terima kasih Cik G! 


This is the results. Bergedil Salmon ft jari Fatin & bayang-bayang tangan Diha. Eeep kacau je. 


Btw sorry kalau terkejut tiba-tiba ada muka besar macam telur ni kan hahaha. Tapi haritu aku try instagram filter yang baru ni. Lawa iler aaaaa. Aku macam wow jatuh cinta dengan diri sendiri sebab cantik sangat?! Padahal filter je pun?! Hakikatnya hmm.


Look at this beauty guys. Lawa gila. Ugh. My goals: jadi cantik macam filter instagram. Ok just kidding, aku bersyukur ja dengan sedia ada huhu. Kalau dapat jadi flawless gini tak tahulah kan. Kerja Tuhan wehu. 

Last but not least...


AaaaajeyeeybjdfeiudoidncksdjCUTE. Mak, nak kahwin. HAHAHA ok raklu pape roger. 






Wassalamualaikum
Suci dari hati, Syasya Amirah Binti Mohd Zaki 💓




Comments

Popular posts from this blog

PLKN Pipelz

Will I Be Okay

Kucing Hitam Comel