Circle

Assalamualaikum & selamat sejahtera

Aku kat rumah, takda buat apa apa. Bila takda buat apa apa ni kau jadi banyak berfikir tau. Sampai overthinking kadang kadang. Lepastu selalu remind diri sendiri supaya berpijak di bumi yang nyata. 

Mak sakit. Okay bukanlah sakit yang teruk sampai tak boleh bangun tapi tangan mak bengkak. Antara jari telunjuk dengan jari ibu. Aku nak describe pun tak tahu macam mana. Jadi dia sakit sampai nak genggam pun tak boleh. Lenguh sampai lengan. Tapi getting better insyaAllah. Doctor kata muscle. Sebab banyak guna tangan kanan tu. Haritu pula sliding door lama betul rosak, dia jadi berat. Nak buka tutup tu perlukan kekuatan yang banyak. Doctor suruh mak rehat 3-4 hari then baru buat wrist stretching. 

Jadi, mak nak buat apa apa kerja pun susah. Nak pakai baju pun susah. Disebabkan saya masih menganggur ni akulah yang kena jadi tangan kanan mak. Semalam ada kenduri, jadi aku tolong gosokkan baju, tudung apa semua. Tolong zip kan baju. Sampai kat kenduri makan lauk sedap! Ikan patin masak tempoyak hehe. Ada ayam goreng. Mak makan guna sudu itupun macam susah. Nak kopek ayam perlukan force kan kalau pakai sudu jadi aku tolonglah kopekkan untuk mak :') Dia macam mengembalikan zaman aku budak budak dulu, mak tolong kopekkan ayam, suapkan nasi and all those things. 

Tadi pula mak nak pergi Shah Alam dengan ayah ada family thingy. Mak minta aku tolong ikatkan rambut dia sebab susah kan tangan sebelah sakit. Lepastu aku teringat dulu mak selalu ikatkan rambut, buat tocanglah apa entah lagi :') 

Those were the days.

Teringat Kak Mina pernah cakap kat aku macam ni 

"Syasya perasan tak, diorang (mak ayah) dah jadi macam baby balik?". 

Waktu tu kami on the way nak balik rumah nenek. Aku fikir memang macam baby sebab mak ayah jadi lebih manja bila dah berumur. Mereka nak perhatian lebih. Aku fikir gitulah kan. Pastu kak Mina kata

"Diorang (mak ayah) pakai pampers balik, makan kena suap, mandi kena orang mandikan."

Then I was like...terdiam terfikir kejap. Betullah tu apa Kak Mina kata, maksud dia nanti mak ayah dah tak larat, mereka akan jadi macam baby balik. Semua benda perlukan bantuan kita. 

Lepastu ada satu kali tu ayah minta aku tolong potongkan kuku dia. Aku macam... apa benda yang comel sangat perangai hahaha. So aku potongkan jela. 

Semalam pula mak cakap kat aku, 

"Macam manalah anak mak empat orang ni nanti?"

Sebab waktu tu kami tengah cakap pasal sikap anak-anak terhadap ibu bapa zaman sekarang. Things like that. 

Aku dah 21 tahun ni. Nanti kakak kakak abang nak kahwin dah. Tak tahulah masa depan masing-masing macam mana. Doa yang baik-baik jelah. 





Wassalamualaikum

Suci dari hati, Syasya Amirah Binti Mohd Zaki



Comments

Popular posts from this blog

PLKN Pipelz

Will I Be Okay

Kucing Hitam Comel