K I A O R A

Assalamualaikum & selamat sejahtera



Hi. Its been awhile guys. Aku rasa macam dah lama gila tak update blog. No new post. I don't know? Last update masa bulan empat, now dah bulan 10. Okaylah masih baru sebab dalam tahun yang sama lagi. Perasaan dia lebih kurang macam masa diploma dulu. Rasa nak update blog lepas dah grad je. Oh, aku dah sambung degree. Kalau baca balik post aku sebelum-sebelum ni aku ada kata pasal nak bagitahu sesuatu. Tapi nak tunggu benda tu jadi dulu baru aku bagitahu. Alhamdulillah, it happens. 

So, aku tengah further degree kat University of Canterbury, New Zealand. Alhamdulillah, rezeki Tuhan nak bagi. Berkat mak ayah, guru. Baru sampai sini bulan 7 haritu. 8 July 2018. Harini dah 6 October 2018. Lagi dua hari genaplah tiga bulan aku kat sini. InsyaAllah dua tahun lagi aku grad. Aku pergi ni atas tajaan MARA, convertible sponsorship. Contohnya, aku dapat first class degree, aku cuma bayar 10% daripada jumlah pinjaman. Okaylah kan. InsyaAllah aku belajar kat sini dua tahun je. Taknak lebih & taknak kurang (if you know what I mean). Aku takda pun mohon kat MARA untuk sambung overseas. Tapi masa awal-awal masuk KPM dulu, one of the benefits is kalau dapat good CGPA (3.90 and above), kau dapat further studies overseas. So, disebabkan aku memenuhi ciri-ciri yang ditetapkan, aku dapat offer. Bila dah dapat offer, bukan terus boleh fly. Tapi kena ambil International English Language Testing System (IELTS) dulu. Dah lepas, baru boleh fly. Tapi ada lagilah procedure lain. I'm not gonna explain. Tak rajin :')

Study in overseas and vacation in overseas is different. Pergi bercuti kau tak payah fikir nak belajar, nak submit assignment, nak hadap test, deal with people lagi. You feel happy je. Tapi bila belajar kat overseas, dia lain. You know your main priority is your studies, bukannya nak berjalan ke apa. Berjalan ke apa tu boleh, tapi I said the main point is your studies. Jadi, perasaan dia berbeza. Sebab haritu aku pergi UK. Pergi UK memang berjalan jelah tiga minggu tu. Duduk rumah sedara kat Wales, sebab dia kerja kat sana. So, the difference is real. Perasaan dia lebih kurang je macam kat KPM dulu. Cuma yang beza tempat, environment, culture & people. Tapi kena adapt lah. 

To be honest, aku masih lagi belum betul-betul boleh brain dalam kepala yang aku dah kat NZ, belajar kat sini. Tak tahulah kenapa tapi rasa macam belum betul-betul register dalam kepala. I know I'm being dramatic, but whatever. Tapi aku okay jelah kat sini. Okay kot. Still adapting but I'm gonna be fine, despite all those things yang jadi kat Malaysia. Everything's going to be okay hopefully. 

Cumanya...tulah. Tak tahulah tapi kenapa orang suka judge? Walaupun kau tak ganggu hidup orang pun, they keep judging you. Kau buat hal sendiri pun orang rasa benda tu macam tak betul. Padahal aku takda kacau orang pun. Maybe because you do the unusual things. You do the things that others don't do. Just you the only one and they thought that it is a bad thing when it's actually not. Ke benda tu memang salah? I asked a few people about it and response mereka berbeza-beza. Ada yang sokong, ada yang kata salah and ada yang dengar je tak kata apa-apa. Aku tak tahulah? It is not a big deal pun tapi bila dah banyak kali tu kau jadi penat. The reason why aku cerita kat sini pun sebab takda orang nak judge haha. Takda orang nak cakap apa-apa. Orang still boleh comment but I can choose to ignore. Maybe, I can choose to ignore in real life too? 

Kadang tu aku terfikir juga. Mungkin sebelum ni aku ada judge orang jadi sekarang orang pula duk judge aku. What goes around comes around orang kata. Satu jari tunjuk kat orang, empat lagi jari tunjuk kat diri sendiri. Jadi kena terima jelah. Hadap & telan. Aku okay je kat sini. Kawan-kawan semua okay. Tahlah mungkin aku sensitive kot haha. Aku okay ☺️



Just me and flowers


Okay jomlah balik






Wassalamualaikum

Suci dari hati, Syasya Amirah Binti Mohd Zaki

Comments

Popular posts from this blog

PLKN Pipelz

Will I Be Okay

Kucing Hitam Comel